Ordning och reda på Online Partner
Online Partners administration hanteras av Ekonomi, Personal/HR samt företagsledningen med VD i spetsen.
Ekonomi är dels en kontrollfunktion som följer regler och uppfyller krav från myndigheter, dels en strategisk rådgivare till företagets ledning samt även stöd till företagets övriga funktioner/avdelningar. Ekonomiavdelningen ansvarar bl a för ekonomisk redovisning, budgetering och bokslut, fakturering, utbetalningar och inbetalningar samt lönehantering. Fokus ligger bl a på att optimera kassaflöde och att i övrigt vara punktlig och att förse företagsledningen med tillförlitlig information. Avdelningens medarbetare arbetar aktivt för att utveckla rutiner och arbetsmetoder som frigör tid till andra prioriterade uppgifter. Visma.net är det huvudsakliga verkyget men arbete utförs även i andra system.
Personal/HR arbetar såväl administrativt, operativt som strategiskt ur ett brett HR-perspektiv. Avdelningen säkerställer att allt administrativt HR-arbete fungerar löpande t.ex. anställningsunderlag, pension, försäkring, HR-statistik/nyckeltal och lön m.m. Detta innefattar också ansvar för policys och personalhandbok. Personal/HR fungerar även som operativt stöd åt ledningen i frågor som handlar om allt från arbetsrätt, arbetsmiljö, jämställdhet till konflikthantering. Personal/HR strategiska roll handlar om att säkra tillgången på den nyckelkompetens som behövs för att företaget ska nå sina affärsmål. Här ingår att utarbeta processer för att attrahera, behålla, utveckla och engagera duktiga medarbetare.